


Historyk Tomasz Jasiński, badacz autentyczności i wiarygodności najstarszych dokumentów i kronik krzyżackich, twierdzi, iż data ta budzi wątpliwości. Na podstawie swoich badań jest on zdania, że wspomniana bitwa mogła się odbyć zarówno 15 czerwca 1243 roku, 21 września 1243 roku, jak i 22 lutego 1244 roku. Nie wyklucza też, iż mogło to być jeszcze później, za czym ma świadczyć fakt, że o bitwie wspomniano w dokumentach papieskich dopiero 1 lutego 1245 roku. Według ustaleń tego historyka nie mogło dojść do bitwy pod Rządzem już w 1242 roku, jak podają niektóre publikacje. T. Jasiński twierdzi też, że zachowane wiarygodne źródła przeczą tezie o udziale w bitwie księcia Świętopełka oraz, że:
[...] Bitwa ta była punktem kulminacyjnym dużego najazdu Litwinów na ziemię chełmińską.
[...] Klęska zakonu krzyżackiego w bitwie nad Jeziorem Rządzkim ośmieliła Świętopełka, a później też neofitów pruskich do wystąpienia przeciw Zakonowi. Wybuch powstania pruskiego należy datować na okres po bitwie nad Jeziorem Rządzkim, a przed 1 lutym 1245 r.
(T. Jasiński, op. cit., s.71.)
Książę Świętopełk, do niedawna sojusznik Zakonu, ośmielony przegraną wojsk krzyżackich ożywił aktywność wojskową. Najpierw spalił Sartowice, które Krzyżacy oddali jego bratu Samborowi. Następnie zaatakował i spalił Chełmno, zajął Zantyr (Santyr, Sącirz), hamując jeszcze skuteczniej żeglugę na Wiśle. Krzyżacy zmobilizowali poważne siły krzyżowców i przy pomocy księcia kujawskiego Kazimierza zaatakowali Świecie, ale zostali odparci. W wyniku zaciętych i krwawych walk, a co za tym idzie wyczerpania sił wszystkich stron, nastąpiło wyciszenie konfliktu. Krzyżacy podjęli akcję dyplomatyczną, występując ze skargą do papieża.
*[4]Także Berlewinus de Vriberg. Był jednym z braci zakonnych, którzy jako pierwsi przybyli do Prus. W roku 1233 piastował stanowisko zarządcy ziemi chełmińskiej, a po powołaniu na mistrza krajowwgo Inflant Hermana Balka, objął on blisko na trzy lata urząd wicemistrza krajowego prowincji Pruskiej. Od roku 1240 Berlewin von Freiberg objął urząd marszałka. Pełnienie przez niego tego urzędu przypadło na trudne czasy pierwszego powstania pruskiego. Latem 1243 lub zimą 1244 roku wraz z blisko 400 rycerzami poległ w krwawej bitwie nad jeziorem Rządzkim. (Źródło: Wikipedia)

Umowa zobowiązywała Prusów do uznania władzy zwierzchniej Zakonu, przestrzegania zasad religii chrześcijańskiej, ostatecznego wyrzeczenia się praktyk i wierzeń pogańskich *[7], płacenia dziesięciny (Prusowie sami zaoferowali, że będą zbierać dziesięcinę i wymłócone zboże odstawiać do spichlerzy zakonnych) oraz służby wojskowej dla Zakonu. Krzyżacy obiecali uwalniać każdego Prusa, który razem z nimi szedł na wyprawę i został pojmany przez wroga. Przyrzekli też Prusowie odbudować do najbliższych Zielonych Świąt (23.05.1249) 22 kościoły zniszczone podczas powstania (Pomezańczycy 13, Warmowie 6, Natangijczycy 3), oraz zaopatrzyć je w szaty, naczynia i księgi liturgiczne. Zobowiązali się uczęszczać do swoich kościołów parafialnych we wszystkie niedziele i święta oraz wypełniać wszystkie obowiązki należące do chrześcijan (m.in. przestrzegać postów i corocznej spowiedzi około Wielkanocy). Krzyżacy zaś obiecali, że gdy tylko dojdzie do uspokojenia i utrwali się pokój oni ze swoich dwóch trzecich powierzchni (jedną trzecią miały otrzymać biskupstwa) jaką otrzymają przy podziale Prus wybudują większą ilość kościołów i uposażą je. Prusowie otrzymali wolność osobistą, prawo dziedziczenia dóbr zarówno przez synów jak i córki, jednak spadkobiercą mógł być tylko zrodzony z prawego łoża. Otrzymali swobodne dysponowanie swymi dobrami *[8] (darowizna, sprzedaż). Mieli też swobodę w doborze partnera przy zawieranych zgodnie z prawem małżeństwach. Zakazano sprzedawać córki i kupować od innych na żony dla siebie i synów. Zakazano pojmować za żony nie tylko macochy i żony swoich braci, ale też dalsze krewne i powinowate do czwartego stopnia.
[...]Nikt też nie waży się zabić swego dziecka, sam czy przez kogoś innego.
Bowiem:
[...] Aby sobie oszczędzić ciężaru wychowania dzieci, Prusacy nawet zabijali czasem nowonarodzone córki oprócz jednej.
(S. Kujot, op. cit., s.454.)
Prusowie zobowiązali się do ośmiu dni po urodzeniu dziecka ochrzcić je w kościele przez księdza. Nie ochrzczeni dotąd Prusowie mieli przyjąć chrzest w ciągu miesiąca. Dobra tych rodziców, którzy nie ochrzcili swych dzieci ulegną konfiskacie, dotyczy to także majątków dorosłych, którzy sami nie dali się ochrzcić. Jedni i drudzy zostaną wypędzeni w jednej koszuli.
Pruscy chłopcy zrodzeni z prawego łoża otrzymali pełen dostęp do stanu kapłańskiego i zakonnego, zaś z rodzin szlacheckich (ex nobili prosapia) do stanu rycerskiego (mogli zdobywać pas rycerski). Neofici pruscy mogli sądownie dochodzić swoich praw przed trybunałem kościelnym i świeckim, a w sprawach sądowych i ustrojowych mieli stosować prawo polskie (z pewnymi wyjątkami). Na prośbę Prusów wykluczono możliwość wymuszania zeznania w sądzie przez przypalanie żelazem, a legat papieski ogólnie uchylił wszystkie te zapisy w prawie polskim, które mogą być niezgodne z prawem Bożym i kościelnym.
Umowa dotyczyła jedynie mieszkańców Prus, którzy poddali się Zakonowi - Pomezanów oraz mieszkańców Natangii i północnej części Warmii - nie dotyczyła np. Pogezanów. Umowę ze strony Krzyżaków podpisał wicemistrz krajowy Henryk von Hohenstein, w zastępstwie mistrza krajowego Dytryka von Grüningen (który wówczas bawił w Inflantach), w obecności marszałka prowincji pruskiej zakonu Henryka Botela. Po wybuchu II powstania Prusów Krzyżacy pozbawili większość plemion pruskich przywilejów układu dzierzgońskiego.
Zachęceni odniesionym sukcesem Krzyżacy jeszcze w ciągu lata 1249 roku przystąpili do dalszych podbojów, kierując się od Zalewu Wiślanego w głąb Prus do Natangii. W dniu 30 listopada tego roku wojska krzyżackie zostały rozgromione pod Krukami (Krücken, obecnie wieś Kamienka/Каменка w Obwodzie Kaliningradzkim). Poległo wówczas 53 rycerzy zakonnych oraz duża liczba knechtów i sprzymierzonych Prusów. Dowodzący marszałek prowincji pruskiej Henryk Botel dostał się do niewoli. Marszałka i innych pozostałych przy życiu, zwolniono w wymianie bądź za okupem.
[...] wobec wielkiej przewagi Prusów, postanowili się poddać i uratować swoje życie. Marszałek i trzech innych rycerzy zostało zakładnikami, gwarantami kapitulacji. Podczas składania broni Natangowie jednak złamali porozumienie i zabili 53 rycerzy zakonnych oraz wielu knechtów. Część rycerzy została złożona bóstwom w ofierze lub miała zginąć na śmiertelnych torturach.
Król Norwegii (w latach 1217-1263) Haakon IV Stary otrzymał od papieża bullę zezwalającą na wyprawę krzyżową do Sambii. Ubiegł go jednak czeski król Przemysł II Ottokar, który w 1254 roku zorganizował własną krucjatę. W roku następnym Sambowie należeli już do krzyżackich poddanych. Przyrzekli przyjąć chrzest i poddać się władzy krzyżackiej. W biskupstwie sambijskim *[9], które utworzono już w 1243 roku, dopiero teraz (1255) ustanowiono biskupa w osobie Henryka Bruenna.
Na cześć czeskiego władcy u ujścia Pregoły (na miejscu zwanym Tvanksta, również Tvangste, Tvangeste, Tuwangste) został założony zamek nazwany Coningsberg (Königsberg, prus. Kunnegsgarbs, Królewska Góra, Królewiec).
*[5]Piotr z Dusburga myli tu Henryka von Hohenstein z Henrykiem von Weida.
*[6]Właściwie Jacques Pantaléon lub Jakub leodyjski. Od 29 sierpnia 1261 do 2 października 1264 r., papież Urban IV.
*[7][...] Zaniechają dorocznych ofiar z owoców ziemi składanych bóstwu, które nazywają Kurche albo wszystkim innym bóstwom. Obiecali też zrezygnować i nie korzystać z wyroczni wróżbitów nazywanych tulissones i ligossones. Przyobiecali zaniechać zakazanego przez Kościół spopielania zwłok oraz pochówków pogaskich: grzebania ze zmarłymi w zbroi konia lub człowieka żywego, czy choćby cennych przedmiotów. Zobowiązali się swoich zmarłych grzebać po chrześcijańsku i tylko na wyznaczonych cmentarzach.
*[8]Mogą zbywać swoje dobra nieruchome swoim pobratymcom, bądź Niemcom lub Pomorzanom pod warunkiem jednak, że nabywcy są chrześcijanami i złożą Zakonowi gwarancję, że sprzedający ziemię nie ucieknie do pogan lub do wrogów Zakonu.
*[9]Dopiero w 1257 roku podzielono terytorium Sambii między Krzyżaków i biskupa diecezji sambijskiej. Po korekcie z 3 marca 1258 roku biskup otrzymał trzecią część Sambii.

Wojska krzyżackie zostały pokonane, a w krwawej walce zginęli mistrz krajowy Inflant i marszałek pruski oraz 150 braci, z ludu Bożego zaś tak wielka ilość, że ich liczby nie mogłem ustalić - pisał Piotra z Dusburga, według którego nie obyło się bez zdrady:
[...] A kiedy z przodu atakowali ich Litwini, z tyłu zaś Kuronowie, cały prawie lud z obydwu krain [z Prus i Inflant - przyp. W.K.] porzucił braci i wiernych im ludzi, i wycofał się.
[...] W przeddzień [20 IX] święta świętego Mateusza Apostoła i Ewangelisty [21 IX], Prusowie widząc, że bracia w czasie tej wojny zostali osłabieni [...] dodali zło do zła i gwałt do gwałtu, i ponownie odstąpili od wiary i wiernych i powrócili do dawnych błędów; na wodzów i dowódców swojego wojska wybrali: Sambowie pewnego męża zwanego Glande [Ryszard, †1262? ], Natangowie Henryka Monte [Herkus, †1273], Warmowie Glappa [Glappo, Glape,†1273], Pogezanie Auttuma [Auctume, Autume, Mikołaj, †przed 1271?], Bartowie Diwana [Dziwan, †1271].





Przez dziesięciolecia okolice dzisiejszego Łęcza były pustką osadniczą. Autume pomógł Glappo w zdobyciu w 1261 roku silnie ufortyfikowanego Lidzbarka, skąd biskup warmiński uciekł do Elbląga. Nie jest znana data ani miejsce śmierci Autume (mogło to być podczas próby zdobycia Elbląga), ale było to zapewne przed 1271 rokiem, ponieważ w bitwie z krzyżakami pod Pagustin (Ziemia Chełmińska) Pogezanami dowodził już niejaki Linka.

*[10]Syn Wykinta. Dowódca wojsk litewskich w wojnie z kawalerami mieczowymi w Inflantach. W 1263 roku zawiązał wraz z Dowmuntem spisek na życie Mendoga. Po zamordowaniu księcia przejął władzę na Litwie, gdzie wkrótce wybuchło powstanie przeciw jego rządom. W 1264 roku zamordowany w spisku Wojsiełka - ostatniego żyjącego syna Mendoga. (Źródło: Wikipedia)
*[11]Od 1253 roku do śmierci (†1263) prawdopodobnie król Litwy. W dniu 17 lipca 1251 roku Mendog miał otrzymać od papieża Innocentego IV zgodę na koronację, po uprzednim przyjęciu chrztu z rąk biskupa chełmińskiego Heidenryka. Nie jest pewne czy Mendog został faktycznie koronowany, ponieważ nie zachowały się na to żadne dokumenty. (Źródło: Wikipedia)
*[12]Według D. Wojteckiego był to Herman Schönburg komtur Dzierzgonia w latach 1268-1271 i 1275-1276, Studien, s.174-176.
*[13]Lęcze (Lenzen) znajdowało się na terenie Lanzanii, czym E.G. Kerstan potwierdza przynależność tej małej ziemi do Pogezanii, a nie jak twierdzą niektórzy badacze tematu - Warmii.
Źródło:
M. Biskup, G. Labuda, Dzieje zakonu krzyżackiego w Prusach, Gdańsk 1988, s.143-149, 183.
T. Jasiński, Bitwa nad Jeziorem Rządzkim. Przyczynek do dziejów pierwszego powstania pruskiego i wojny Świętopełka z zakonem krzyżackim, [w:] Roczniki Historyczne, LXII, Poznań 1996, s.49-71.
Piotr z Dusburga, "Ordinis Teutonici Sacerdotis Chronicon Prussiae" ("Kronika Ziemi Pruskiej” ),Wydawnictwo Mikołaja Kopernika, Toruń 2004, s.61-63,96-97,99,122-123,117.
Ignacy Daniłowicz, Skarbiec diplomatów papiezkich cesarskich, królewskich, książęcych; uchwał narodowych, postanowień różnych władz i urzędów posługujących do krytycznego wyjaśnienia dziejów Litwy. Rusi litewskiéj i ościennych im krajów., T.1, Wilno 1862, s. 73-74.
S. Kujot, Dzieje Prus Królewskich, [w:] Roczniki Towarzystwa Naukowego w Toruniu, Rocznik XXI, Toruń 1914, s.454,697.
E.G. Kerstan, Die Geschichte des Landkreises Elbing, Elbląg 1925.
pruthenia.pl [dostęp:13.02.2013]
pl.wikipedia.org [dostęp:25.06.2013]
jotde.republika.pl Internetowa wersja książki o Herkusie Monte [dostęp:26.06.2013]