







*[4]Najstarsze źródło kartograficzne rozplanowania Elbląga pochodzi z 1626 r. i nie może być podstawą do ustalenia planu miasta w I połowie XIII w. W 1326 r. przesunięto granicę miasta w kierunku rzeki Elbląg.
*[5]Brama Targowa pierwotnie sięgała na 13 m. W 1420 roku uzyskała nadbudówkę, a od strony zewnętrznej dwubasztowe przedbramie, które przetrwało do 1775 r. Wysokość Bramy Targowej po przebudowie wynosiła 26 m.
*[6]Wagę do ważenia towarów masowych (ponder), prawdopodobnie jeszcze w 1319 r., urządzono w Bramie Mostowej. Waga do ważenia mięsa (vleisch lub vette wage) znajdowała się w Bramie Tobiasza. Była ona wzmiankowana od II połowy XIV w.
*[7]Średniowieczny kościoł św. Jakuba znajdował się w miejscu dzisiejszej ulicy Krótkiej na Nowym Mieście. Był on prawdopodobnie cztero- lub trzyprzęsłowy z wieżyczką na dachu. Rozebrano go w 1601 roku, podczas budowy Bastionu Kowalskiego i Bramy Kowalskiej w ramach modernizacji umocnień staromiejskich. Przykościelny cmentarz został zlikwidowany, a groby zostały przeniesione na cmentarz przy kościele Bożego Ciała.
*[8]Bardzo mało wiadomo o pierwotnym wyglądzie kościoła. Najstarsza wzmianka o nim (mówiąca o proboszczu) pochodzi z 1246 roku. Przypuszcza się, że była to wówczas wczesnogotycka hala trójnawowa. Powstałe w murze od strony wieży niebezpieczne pęknięcia spowodowały, że około 1335 roku przebudowano kościół. W nowej wersji (również trójnawowej) wieża była niezbyt wysoka, wystająca tylko powyzej sklepień środkowej nawy i zwieńczona krótkim hełmem gotyckim. Prace ukończono dopiero w drugiej połowie XIV w. (1378?). Kościół został wyposażony w organy: małe w 1397 r., a duże w 1404 r.
*[10]Zabudowania klasztoru Brygidek powstały m.in. w miejscu browaru zamkowego, przekształcone zostały w 1535 roku w Gimnazjum Miejskie. Obecnie znajduje się tu Muzeum Archeologiczno-Historyczne.

*[11]Fundacja klasztoru uniezależniała elbląskich dominikanów od bazy w klasztorze w Gdańsku, podlegającym nieprzyjaznemu wobec rycerzy krzyżackich Świętopełkowi II.
*[12][...] W 1961 roku zatrudniony jako plastyk w Zakładach Mechanicznych "Zamech" - Gerard Kwiatkowski zwrócił się do władz miejskich o przekazanie mu ruin kościoła dominikańskiego na pracownię plastyczną. [...] 24 lipca 1961 roku Gerard Kwiatkowski i Janusz Hankowski wystawiają swe prace w galerii. Ta data uznawana jest za początek istnienia Galerii EL, a pierwszy w tym obiekcie wernisaż, zainaugurował jej działalność wystawienniczą. (Źródło: www.galeria-el.pl)
*[13]Podczas odbudowy kościoła podwyższono nawę południową przez co uzyskał kształt dwunawowej hali. Obie nawy otrzymały sklepienie sieciowe i nakryte zostały wspólnym dachem. Dach kościoła ozdobiła okazała wieżyczka - sygnaturka, umieszczona przy szczycie wschodnim.

Kontrolę nad sądownictwem wielkim i małym w mieście Zakon zastrzegł dla siebie, podobnie jak prawo do wydobywania kruszców, budowy młynów oraz połowu ryb w fosie miejskiej. Dokument regulował także wysokość czynszu płaconego przez mieszkańców (80 grzywien płaconych po połowie na św. Marcina i w Zielone Świątki), wykluczając z tego piekarzy sprzedających swoje wyroby na terenie Starego Miasta. Krzyżacy początkowo przewidywali rozwój Nowego Miasta jako ośrodka handlu morskiego. Jednak Nowe Miasto było oddalone od rzeki i nigdy nie stało się konkurencyjnym dla Starego Miasta ośrodkiem handlowym.
Jeszcze przed 1340 rokiem opracowano koncepcję planu miasta i dokonano podziału wolnej przestrzeni na działki dla osadników *[15]. Plan Nowego Miasta przedstawiał prostokąt o wymiarach 215 x 430 m z wydłużeniem w kierunku zamku krzyżackiego. Do Nowego Miasta, które było osiedlem rzemieślniczym, napływali osadnicy głównie z terenów staropruskich, z Wysoczyzny Elbląskiej (ok.55%), a także ze Śląska, oraz w mniejszej ilości, z Westfalii, Meklemburgii i innych terenów Niemiec oraz Księstwa Pomorskiego. O napływie do średniowiecznego Elbląga ludności polskiej może świadczyć nazwa ulicy Polnische Gasse (Ulica Polska), położonej w północnej części miasta. Co więcej brama wiodąca do Malborka, usytuowana w południowej linii murów Nowego Miasta, w XIV i XV w. nosiła na przemian nazwę "Malborskiej" lub "Polskiej". Jedną z dwu ulic Nowego Miasta była ulica Długa albo Mieszczańska, wytyczona niemal na osi ulicy Św. Ducha (Wigilijnej), a więc tam gdzie biegnie ulica Giermków. Równoległa do niej ulica Rycerska (zwana również Długą) ciągnęła się mniej więcej po linii ulicy Janowskiej. Obydwa te ciągi łączyło pięć przecznic, a obrzeżem Nowego Miasta biegła wąska dróżka gospodarcza, wytyczona w bezpośrednim sąsiedztwie umocnień obronnych w postaci częstokołu i bram miejskich, za którymi płynęły wody Nowej Kumieli. Część obszaru miejskiego położonego w centrum spełniała rolę rynku. Tu też powstał kościół pw. Trzech Króli (pierwsza wzmianka pochodzi z 1341 r.) i cmentarz. W północno-zachodnim narożniku znajdował się ratusz, a na przeciw szkoła parafialna. Na parterze ratusza znajdowało się 12 ław chlebowych a piętro zajmowała sala Rady miejskiej. Około 1400 roku szachulcową konstrukcję ratusza zastąpiono budynkiem ceglanym. Przy południowej stronie rynku przynajmniej od 1381 roku znajdowała się gospoda miejska.
*[14]Patrymonium (pola i łąki) o powierzchni ok. 22 łanów, plac o wymiarach 8 x 225 m położony na południe od miasta, plac o wymiarach 14 x 360 m na przeciwległym brzegu rzeki Elbląg, w pobliżu spichrza zakonnego, pod łasztownię.
*[15]Początkowo przestrzeń miejską podzielono na 160 parcel. W XV w. liczba działek wzrosła do 239.
*[16]W 1411 roku Bractwo Strzeleckie Św. Jana Chrzciciela połączyło się z Bractwem Św. Erazma, tworząc konfraternię św. Erazma i Jana Chrzciciela.






Po wielu latach prac (trwały do 1643) powstał zespół obronny w kształcie dwóch zespolonych wieloboków (przypominających gwiazdy), z których jeden, zbudowany w systemie nowowłoskim, obejmował Stare Miasto i Wyspę Spichrzów. Fortyfikacje Wyspy Spichrzów składały się z trzech bastionów i dwóch półbastionów, które połączono odcinkami muru kurtynowego *[20] wzmocnionego podwałowaniem oraz fosą (ok. 46 m szer.) zasilaną wodami rzeki Elbląg. Dopiero teraz Wyspa Spichrzów stała się rzeczywistą wyspą. W murach wyspy wykonano dwie bramy: Bramę Żuławską (zwana też Średnią i Gdańską) prowadzącą do Grubenhagen i Bramę Końską (później Berlińska), która prowadziła na południe w stronę Malborka. Fortyfikacje rozebrano do końca XVIII wieku; pozostała tylko fosa.
*[17]Według Emila Krügera miał go wywołać syn elbląskiego obywatela, który miał być powieszony, jednak został ułaskawiony i wygnany z miasta. Z zemsty podpalił wieczorem skład drewna na wyspie." Spaliły się ogrody, Grubenhagen, połowa mostu na rzece i wiele dobra w spichrzach." (Żródło: www.elblag-moje-miasto.pl)
*[18]1 łaszt = 30 korców lub 60 szefli = ok. 2 tony.
*[19]W przeciwieństwie do domów- spichrzy na Starym Mieście były to budowle o funkcji wyłącznie magazynowej.
*[20]Mur ten pozbawiony był od strony wewnętrznej budynków, często dla poprawienia obronności był zaopatrzony w strzelnice i hurdycje - czyli drewniane ganki.
*[21]Od połowy XIV w. stosowano spiętrzanie wód rzeki Elbląg od strony Zalewu przy pomocy śluz, co umożliwiało wpływanie większych jednostek do portu.

Swoją drogą, w pobliżu stał jeszcze jeden pomnik, który czeka na rekonstrukcję.

*[22]Kandydaci (zazwyczaj czeladnicy) musieli zdać trudny egzamin mistrzowski, wykonać tzw. majstersztyk (Meisterstück) , czyli wyrób, który odznaczał się wysoką jakością. Często kandydat musiał odbyć kilkuletnią wędrówkę po innych miastach, m.in. by zapoznać się z nowymi technikami wytwarzania oraz doskonalić swój warsztat.
*[23]Ze względu na formę i szczegóły wykonania relikwiarza oraz pochodzenie fundatora przypisuje się też autorstwo rzemieślnikom (rzemieślnikowi) pochodzącym z Nadrenii.
*[24]Relikwiarz w stanie otwartym zawiera przedstawienie Ukrzyżowania wraz z figurami asystującymi na skrzydle lewym, natomiast prawe, w dwóch rzędach, ukazuje adorację Matki Boskiej z Dzieciątkiem przez fundatora, którego polecają święci: Barbara, Katarzyna, Małgorzata, Apostołowie Piotr i Paweł oraz Dorota. Wokół skrzydeł znajdują się wyłożone jedwabiem przegródki z relikwiami wraz z inskrypcjami. Rewersy skrzydeł grawerowane; na lewym Mąż Boleści pośród arma christi, na prawym ponownie scena adoracji, fundatorowi towarzyszy św. Barbara. Wokół skrzydeł napis minuskułą gotycką w dialekcie południowoniemieckim, informujący kim jest fundator relikwiarza. (Źródło: www.muzeumwp.pl)
*[25]Charakterystyczną cechą są płaszcze z czerwonym obszyciem wraz z frędzlami oraz mocowane za pomocą nitów metalowe ramki.

Na Łasztowni (Koggen Lastadie, od roku 1374 Coggenlastadie) znajdującej się na północ od Bramy Targowej powstała stocznia elbląska, gdzie od drugiej połowy XIII wieku budowano statki do własnej floty handlowej.
Na szczególną uwagę zasługuje fakt, że na elbląskiej pieczęci widnieje wizerunek nowego wówczas statku bałtyckiego. Koga *[26] to duży statek żaglowy, który królował na północy Europy od końca XII w. do schyłku XIV w. Na pieczęci elbląskiej widzimy po raz pierwszy ster zawiasowy (rufowy), nie znany do tej pory na Bałtyku. Dowodzi to, że koga była tu rychło po założeniu miasta budowana, a co najmniej używana. W tym czasie w Łasztowni budowane były: holki, budryny, szmaki i ligurny. W średniowieczu w Elblągu budowano z dużych statków przede wszystkim kogi, określane jako typ elbląsko-gdański, o ładowności w granicach 100 łasztów (ok. 200 ton). Od 1412 roku obowiązywał zakaz Hanzy [zob. temat niżej] budowy statków większych pojemności. Zazwyczaj budowano duży statek w ciągu jednego sezonu, a więc w czasie od wczesnej wiosny do późnej jesieni. W elbląskiej łasztowni remontowano również statki.
Łasztownia znajdowała się w sąsiedztwie tzw. dworu Popielnego i obejmowała oprócz terenów stoczni także warsztaty pomocnicze (powroźników, żaglomistrzów i kotwiczników) i składy drewna. W 1385 roku, po raz pierwszy w zapisach źródłowych znajdujemy zapisy o tutejszych kotwicznikach produkujących kotwice okrętowe, a pod datą 1397 rok wzmiankę o powroźnikach kręcących sznury oraz liny z lnu i konopi na potrzeby stoczni. Cech powroźników w 1421 roku otrzymał swój pierwszy statut. W drugiej połowie XIV i w XV w. istniała w mieście spora grupa cieśli okrętowych. Budownictwo statków wymagało dużych ilości surowca, a Elbląg miał dogodne warunki do takiej produkcji, ponieważ posiadał znaczne obszary leśne na Wysoczyźnie Elbląskiej [zob. temat].
W drugiej połowie XVI wieku król Zygmunt August podjął decyzję o budowie floty wojennej złożonej z dużych i dobrze uzbrojonych okrętów. Ze względu na niechętne planom króla stanowisko Gdańska na teren budowy wyznaczono łasztownię elbląską. Budowę powierzono specjalnie sprowadzonemu z Wenecji budowniczemu okrętów Domenico Sabioncellusowi, zwanemu też Dominico Zaviazelo. Współdziałał z nim Jakub Salvadore, a kierownictwo administracyjne budowy sprawował Jan Bąkowski. Po wstępnych przygotowaniach rozpoczęto 11 czerwca 1570 roku budowę statku z drewna pochodzącego z lasów dzierzgońskich i kupowanego w Elblągu i Gdańsku. Pierwszy etap budowy, przy której zatrudniono od 6 do 24 cieśli, a także innych fachowców, jak kowale czy powroźnicy i inni, trwał do 19 listopada. Po przerwie zimowej w początku marca 1571 roku, podjęto ponownie prace. W połowie czerwca tego roku odbyło się uroczyste wodowanie. W następnych miesiącach trwały prace wykończeniowe, lecz prawdopodobnie nie zostały zakończone. Prócz tego okrętu zbudowano dwie mniejsze jednostki pomocnicze. Budowę przerwała śmierć króla (†7 lipca 1572).
Galeona "Smok" *[27] nigdy nie opuściła elbląskiego portu. W dniu 18 września 1577 roku podczas napaści floty duńsko-gdańskiej na Elbląg zrąbano jej maszty, ale kadłub ocalał i przez 10 następnych lat stał na wodach portowych Elbląga, po czym wrak rozebrano... [...] dla starości spróchniałego, wydane floreny 149, gr 2, denarów 12. (Cytat: notatka z 1588 roku Jana Dulskiego, dzierżawcy ekonomii malborskiej)
Łasztownia do 1825 roku była własnością miasta (od 1790 roku w dzierżawie wieczystej). U schyłku XVIII wieku budowano w Elblągu tylko jednostki żeglugi przybrzeżnej, tzw. burdyny, których (w latach 1770-1793) stocznia cechu armatorów na Łasztowni wyprodukowała 27. W 1797 roku Johann Fechter kupił od miasta działkę w północnej części Łasztowni. W 1815 roku jego syn Daniel założył własny warsztat budowy okrętów. Około 1830 roku powiększył swój zakład przez kupno sąsiadujących terenów stoczni Klugego. Stocznia K.Ch. Klugego *[28] funkcjonowała w latach 1801-1815, wyprodukowała 21 statków pełnomorskich (pierwszy w 1802 roku). W 1854 roku stocznię dziedziczy syn Daniela - Gustaw Fechter. W 1872 roku stocznię nabywają prawdopodobnie (?) po części spółka z Berlina Hammbruch & Vollbaum Co. oraz F.G.Schichau.
W 1825 roku znaczną część Łasztowni kupił od miasta mistrz okrętowy Michael Mitzlaff. W jego stoczni zbudowano kadłub dla "pierwszego elbląskiego" statku parowego, zwodowanego w 1828 roku. Po śmierci Mitzlaffa w 1855 roku stocznia przeszła na jego synów (Eduard Theodor, Gustav, Herman) i funkcjonowała pod nazwą Schiffswerft G. & H. Mitzlaff. Do 1872 roku stocznia budowała jedynie drewniane jednostki. Jeden z synów Mitzlaffa w 1865 roku wszedł w spółkę z inżynierem Netke. Ich zakład maszynowo-odlewniczy Netke & Mitzlaff - do ich bankructwa w 1869 roku - zbudował kilka małych statków i barek o żelaznych kadłubach.
W 1854 i 1855 została częściowo zakupiona przez Schichau'a parcela tzw. Dwor Budowlany (Kämmerei–Bauhof), a później na bazie m.in. stoczni Mitzlaffa (Mitzlaff Gebruder i Netke & Mitzlaff a także stoczni Fechtera - 1872, i Schencka - 1911) powstała jego stocznia, która z małej stoczni urosła do rozmiarów kombinatu i należała do największych stoczni niemieckich.
*[26]Jednomasztowy statek, który miał ok. 30 m długości, 7 m szerokości, 3 m zanurzenia oraz ok. 200 ton ładowności. Koga zbudowana była z dębowych klepek ułożonych w zakładkę i poruszała się z prędkością 4-5 mil na godzinę.
*[27]Nazwa "Smok" jest jedynie domniemana, ponieważ okręt ten miał na dziobie galion w formie głowy smoka.
*[28]Stocznię założył Kluge wspólnie z Rosskampfem na dwu morgowej łące obok składu drewna przy ulicy Niederstrasse. Od 1805 roku Kluge był jedynym jej właścicielem. Około 1830 roku teren byłej stoczni kupił Daniel Fechter.


W XIV wieku (zjazd w Lubece w 1356 r.) zrzeszenie kupców przekształciło się w Związek (Liga) Miast Hanzeatyckich (dalej: Hanza), który w ciągu stulecia stał się potęgą gospodarczą i militarną, Związek np. prowadził wojny z Danią, Norwegią i Anglią. W szczytowym okresie do organizacji należało ponad 160 miast położonych na pobrzeżach Morza Północnego i Bałtyckiego, od Londynu po Nowogród Wielki. W XIV-XV wieku Hanza zmonopolizowała handel w północnej części Europy, a miasta członkowskie przeżywały wówczas swoją świetność. Nieformalną stolicą związku była Lubeka, gdzie zazwyczaj odbywały się hanzeatyckie zjazdy generalne (tzw. Hansetage), a burmistrzowie tego miasta występowali często jako przedstawiciele Hanzy w rokowaniach i pertraktacjach dyplomatycznych.
Źródło:
Piotr z Dusburga, Kronika Ziemi Pruskiej, tłum. S.Wyszomirski, oprac. J.Wenta, Toruń 2004. s.54,77.
S. Gierszewski, Elbląg. Przeszłość i teraźniejszość, Gdańsk 1970, s.18-26, 156-167.
Historia Elbląga Tom I (do 1466 r.), praca zbiorowa pod red. S. Gierszewskiego i A. Grotha, Gdańsk 1993, s.71-85, 155-170, 171-183, 237-240.
G. Nawrolska, Centrum średniowiecznego Elbląga, [w:] J. Piekalski, K. Wachowski (red.), Centrum średniowiecznego miasta. Wrocław a Europa Środkowa, Wratislavia, t. 2, s. 215-226.
Janusz Bieszk, Zamki państwa krzyżackiego w Polsce, Warszawa 2010,s.82-83.
E.G. Kerstan, Die Geschichte des Landkreises Elbing, Elbląg 1925, s.85-94, 377-388.
F. Mamuszka, Elbląg i okolice Informator krajoznawczy, Gdańsk 1978, s.35-39.
M. Lubocka-Hoffmann, Studium wartości historyczno-kulturowych. Warunki konserwatorskie retrowersji Wyspy Spichrzów, Elbląg 1997, s.3-9,15-24.
T. Lockemann, Deutschlands Städtebau. Elbing, Herausgegeben vom Magistrat Elbing, Berlin 1926, s.4,11,30 [grafika]
H. Samsonowicz, Hanza władczyni mórz, Książka i Wiedza, Wyd.I, Warszawa 1958, s.nlb [grafika]
Meisenbach Riffarth & Co.,Die Schichau-Werke in Elbing, Danzig und Pillau, 1837-1912, Berlin-Schöneberg 1913, s.nlb [grafika]
www.galeria-el.pl [dostęp: 12.11.2012]
historia.bibliotekaelblaska.pl [dostęp: 12.11.2012]
holland.org.pl Katalog zabytków osadnictwa holenderskiego w Polsce [dostęp:28.08.2013]
info.elblag.pl Po co Elblagowi pomnik Hermanna von Balk [dostęp:28.08.2013]
www.elblag-moje-miasto.pl [dostęp:15.02.2014]
forum.eksploracja.pl Pomorskie Forum Eksploracyjne; Użytkownik mike016 [dostęp:06.03.2014]
www.muzeumwp.pl [dostęp:16.05.2014]